Wow! The new Caribbean Currency
Central bank of Curaçao &
Sint Maarten
Två karibiska öar, en valuta! Hur förbereder man en befolkning på nya kontanter? Men en balans mellan humor och information tyckte vi.
Teaserkampanjen, Wow!, är inspirerad från centralbankschefens reaktionen första gången sedlarna visades. Med avstamp i det tapetserade vi de båda öarna med stora uttrycksfulla ansikten på öbor.
Vidare tog vi fram en kampanj för lanseringen, när invånarna äntligen fick se designen på den nya valutan. De nya sedlarna och mynten förenar livet både över och under havsytan med motiv på landmärken och vattenlevande djur runt öarna. Genom att kombinera vardagliga händelser med en mer mystisk undervattensscen skapar vi ett drömskt senario och väcker nyfikenhet kring den nya valutan.
Kampanjen pågår juli 2024 - mars 2025 och inkluderar:
Sociala medier, sponsrade filmer och bilder
App, ”My Caribbean Guilder” för Google Play & App Store
Billboards, digitala och analoga
Print, tidningsannonser
TV, reklam-/informationsfilm på nationell TV
Bioreklam
Radioreklam i lokala radiokanaler
Kollektivtrafik, lokala bussar med kampanjens budskap
Lanseringsevent, samtidigt på båda öarna, presentationsvideos, displaymaterial
Arbetsgrupp
Idé och koncept: ArtRepublic (Andreas Besterman - CD, Frida Guldberg - AD, Ellinor Jyrell - Produktionsledare/Original)
Skisser till foto efter ArtRepublics idéer: Joanna Schmidt
Foto: Teaser - Max Van Aalst, Lansering - Nestor G Zavarce
Animationer: Sinnebild (Jesper Lund)